علوم کاربردی

علوم کاربردی

آنسوی مرز های شیمی تئوری
علوم کاربردی

علوم کاربردی

آنسوی مرز های شیمی تئوری

افسانه هایی در مورد مواد منفجره

دینامیت و T .N. T و.... چه فرقی با هم دارند؟ اطلاعات کلی ما از مواد منفجره خیلی کمه.شایعات و اسم های غلط هم که خیلی رواج داره.در ادامه مطلب،به طور خلاصه به برخی از این شایعات می پردازیم 

 

تا حالا احتمالا شنیدین که طرف میگه:اگه یه تی ان تی آتش بزنی چی میشه؟حتما باید خیلی صدا بده؟نه؟ 
جواب صحیح:اگه از شمع روشن صدایی شنیدی،از تی ان تی هم میشنوی. 
اگه شعله بگیرید زیر تی ان تی،مثل شمع آب میشه و دود سیاهی تولید میکنه که صد البته در فضای بسته،سمیّه.
Image result for a pound of TNT
T.N.T

دوباره همون طرف میپرسه:من که خودم شنیدم که تی ان تی منفجر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
برای منفجر کردن مواد منفجره ی غیر حساس(تبنل) (یا مواد منفجره ی ثانویه)مثل تی ان تی و C4 وC3،باید از چاشنی کمک گرفت.
C4 Explosive And Detonator (سی 4 و چاشنی)
خود چاشنی هم هزار نوع داره.ولی شکل ساده اش،یه پوکه ی مسی یا آلومینیومیه که قسمت داخلش،60 یا 70 درصد از مواد منفجره ی نیمه حساس مثل پتن یا آر دی ایکسه و بالای سر اینا،30 تا 40 درصد مواد منفجره ی حساس مثل آزید سرب(ازتور سرب)و فولمینات جیوه است و کمی از لوله هم خالیه.این رو توی یه تکه تی ان تی میزارن و با ضربه یا فتیله یا تنگستن و........،فعالش میکنن.حالا اتفاقی که میفته،موج انفجار حاصل،(مثلا)تی ان تی رو فعال میکنه.البته،بعضیا هم میگن که نقاط داغ ایجاد شده در سطح تی ان تی(منظور مواد منفجره ی غیر حساسه،نه فقط تی ان تی)،باعث بخار شدن آنی تی ان تی میشه و انفجار رخ میده.


سی4 و سی 3 چطور؟اونا هم همینطور؟ 
بله،در صورت نزدیک کردن شعله به سی4 و سی 3،شعله ای سفید که بالاش نارنجیه(ینی با کلاهک نارنجی)بوجود میاد وبرای منفجر کردن اونا هم باید از چاشنی ها کمک گرفت. 
آمونیوم نیترات و نیترات اوره و ......هم نیاز به چاشنی دارن. 
حالا سوال اینه:دینامیت چیه؟ 
در واقع دینامیت،ترکیبی از نیتروگلیسیرین با یکی از مواد روبروست:خاک اره یا نیتروسلولز یا پودر زغال و ............البته باید بعد از مدتی(مثلا چند هفته)،جعبه های حاوی این نوع دینامیت رو سر و ته کرد(ینی پشت و رو کرد)تا نیتروگلیسیرین،جاری نشه یا ته نشین نشه که خیلی خطرناکه.البته،شاید به ذهنتون برسه که بزارینش توی یخچال؟؟؟؟باید بگم که هیچ وقت این کارو نکنین،چون چند ساعت بعد از خروج از یخچال،خود به خود منفجر میشه!!!!!!! 
به بمب های ساده ی باروتی هم گاهی دینامیت میگن.حتی اگه سنگ های بزرگ رو پر از باروت کنین و براش چاشنی یا فتیله بزارین،میشه بهش دینامیت گفت،که البته اشتباه مصطلح هست. 
وسط متن،به C3 اشاره کردیم.برای کسانی که نمیدونن،C3،از مواد منفجره ی قوی و غیر حساسه که مثل سی4،از R.D.X بدست میاد.علت منسوخ شدنش هم،چسبندگی بیش از حد (و جایی خوندم سمی بودن).عکس زیر،سی 3 رو نشون میده که با یکی از عکسهای وسط مطلب( که 3 تا سی 4 و چاشنی بود)،مقایسه اش کنید:
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.