علوم کاربردی

علوم کاربردی

آنسوی مرز های شیمی تئوری
علوم کاربردی

علوم کاربردی

آنسوی مرز های شیمی تئوری

گوگرد یا سولفور

گوگرد،عنصری زرد رنگه که معمولا ماها فرم پودری(گل گوگرد)رو میشناسیم.در واقع چندیدن نوع داره(گوگرد شش وجهی،گوگرد الاستیک و.  . .).در ادامه،به ویژگی های گوگرد اشاره میکنیم که یکی از این ویژگی ها،حل نشدن در آب و ته نشین نشدنه.

  

  

از ویژگی هاش،میشه به آرام سوختن اشاره کرد؛در واقع گوگرد،به معنی آرام سوز هست(سولفوروس یا Sulphurous) و جالبه بدونین ابدا منفجر نمیشه(این مسئله،یه باور غلطه که گوگرد منفجر میشه).یکی دیگه از ویژگی هاش،اسید ساز بودنشه که اگه حرارتش بدیم،گاز SO2 آزاد میکنه و با ترکیب این گاز با آب،اسید سولفورو بدست میاد(که یه اسید نسبتا ناپایداره)

نکته مهم:همونجور که اشاره شد،سوزاندن گوگرد،تولید گاز SO2 میکنه،که یک گاز اسیدی محسوب میشه،ریه ی انسان مرطوب هست و استنشاق گاز های اسیدی،در ریه،تولید اسید میکنه،پس سعی کنید یا گوگرد رو نسوزونید،یا اینکه مواظب باشید گازش توی ریه تون نره.

و اگهSO2 رو با اکسیژن ترکیب کنیم،گازSO3 تولید میشه که از ترکیب این گاز با آب،اسید سولفوریک تهیه میشه.

اگه گوگرد رو به مخلوط پتاسیم نیترات و زغال اضافه کنید،قدرت اشتعال مخلوط رو بالا میبره،این مخلوط رو بعنوان باروت میشناسیم.

گوگرد الاستیک،از ریختن گوگرد مذاب در آب بدست میاد که مثل کش،خاصیت کششی داره.(این موضوع رو من چند بار تست کردم،و بعد از چند دقیقه،خاصیت کشسانی گوگرد از بین رفت،هنوز نمیدونم چرا)

گوگرد شش وجهی،از حل کردن گوگرد در CCl4 بدست میاد.

http://www.realfoods.co.uk/Uploads/kim/Sulphur.jpg

و اما انحلال در آب:گوگرد،نه در آب حل میشه،و نه ته نشین.روش کار،ساده است؛مقداری مایع ظرف شویی به ظرف محتوی گوگرد اضافه کنید و هم بزنید تا گوگرد،ته نشین بشه.



البته،گوگرد ویژگی های زیادی داره که اینجا به همش اشاره نشده.اگه سوالی داشتین،کامنت بذارین.

http://catalogorigin.wlimg.com/1/1460094/full-images/sulphur-powder-1045301.jpg


نظرات 11 + ارسال نظر
سعید یکشنبه 20 دی 1394 ساعت 13:07

سلام خسته نباشید ما یک سری مواد از پتروشیمی داریم که گوگرد ان روی 7000 ppm است ما خودمان با سولفور شویی تا نزدیک 1000 اوردیم اما می خواهیم تا 100 برسه شما می تو نید این کار رانجام بدهید هزینه ی ان هر چی بشه تقبل می کنیم.

راستش من نمیدونم ppm 7000 ینی چی، تا جایی که میدونم،ppm ینی یک در میلیون، حالا 7000 یا 0/007 درصد،میزان گوگرد رو نشون میده یا ناخالصی رو؟
اگه بتونید اینو تعیین کنید،روش جدا سازیش رو میتونم براتون پیدا کنم،یا حتی روش بهتر برای بدست آوردنش سراغ داشته باشم.
من خودم گوگرد رو از پتروشیمی مرودشت میخرم،کیفیتش خوبه، البته تا حالا کار من با گوگرد ناخالص هم انجام میشده(البته اگه اون گوگرد که استفاده می کنم ناخالص باشه)
ولی خب گوگرد ویژگی های جالبی داره که راحت میشه خالصش کرد.

مطلب بسیار جالبی بود
ممنون

خواهش میکنم

سولفات مس یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 10:36 http://www.raetcochemi.com

مفید بود تشکر

خواهش میکنم

طباطبائی دوشنبه 14 فروردین 1396 ساعت 20:29

باسلام ضمن تشکراز راهنمائی بنده میخاستم بدونم مس براق چگونه با اب گوگرد
کمی سیاه تر بکنم روی تابلوی مس کار میکنم از راهنمائتان متشکرم

یه میکس بود از سولفات و تیوسولفات و بی سولفید پلی سولفیدو....،گمونم میتونست مس رو تیره کنه،ولی تست نکردم خودم

رضا اکرمی چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 11:35

سلام
فرق گوگرد نفتی و گازی چیه؟
راهی برای براق کردن گوگرد هست؟

نمیدونم بین گوگرد نفتی و گازی چه فرقی هست،اینو باید از پتروشیمی ها بپرسید.البته گوگرد چندین ساختار مولکولی مختلف داره.یه مدل بخصوصش هم هست که اگه اشتباه نکنم بهش گوگرد هشت وجهی میگفتن،جایی خوندم که از ترکیب گوگرد معمولی با CCl4 بدست میاد.شکلش توی صفحه اصلی وبلاگ هست،حالا نمیدونم منظورتون از براق همونه یا نه.

طباطبائی دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 ساعت 18:08

با سلام : ایا با ترکیب 2حجم گوگرد و 6 حجم سولفات سدیم و اب بیشتر سولفور یا
همان اب گوگرد بدست می اید. متشکرم

این روش رو نشنیدم
ولی "آب گوگرد"، به آب اشباع شده با گاز سولفید هیدروژن یا H2S گفته میشه

زهرا یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 ساعت 13:20

سلام خسته نباشید
ببخشید من یه سوال داشتم
میتونیم از گوگرد الاستیک که خاصیت کششی داره برای سازه ماکارونی استفاده کرد؟مثلا قبل استفاده برای ساخت سازه توی اب با ماکارونی حل کنیم تا خاصیت کششی پیدا کنه؟میشه عایا؟
یه سوال دیگم اینکه خاصیت مقاومتی هم داره؟

خیر،به درد این کار نمیخوره تا جاییکه من تست کردم
ولی بیو پلاستیک شاید به کار بیاد

ezzati چهارشنبه 10 خرداد 1396 ساعت 22:38

برای بازیافت آب حاوی سولوفور و استفاده آن برای آبیاری نمیتوان از این روش استفاده کرد. آیا روشی برای جداسازی گوگرد از آب وجود دارد به طوری که کیفیت آب پایین نیامده و برای آبیاری قابل استفاده باشد؟

بستگی داره که این سولفور،چه فرمی داشته باشه،محلول یا معلق
مثلا سولفات سدیم یا گوگرد جامد؟

فرشید وزین جمعه 12 خرداد 1396 ساعت 22:37

با سلام روش تولید گوگرد مایع که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد را می خواستم.ممنون می شوم اگر اعلام فرمایید.

سررشته ای توی این زمینه ندارم،ولی احتمالا استفاده از نمک های سولفات محلول در آب،جواب کارتون رو بده

محمد حسن سلطانی سه‌شنبه 30 خرداد 1396 ساعت 16:43

سلام
من مخوام از ترشی سوزناک گوگرد برای از بین بردن حشرات استفاده کنم چطوری با اب مخلوط کنم

اطلاع ندارم،شرمنده

مهدی یکشنبه 9 مهر 1396 ساعت 08:09

یه سوال داشتم، لباسهای من آغشته به گوگردی شده که از دهانه کوه میاد بیرون، بهترین راه تمیز کردنش چیه؟

نمیدونم والا،من خودم چند مدت همین مشکلو داشتم،هرکاری کردم پاک نشد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.